Isännöitsijä vai huoltoyhtiö – talon työnjako selväksi!

Kenelle ilmoitan vuotavasta hanasta? Entä kenen vastuulla on pihan siisteys? Aina ei ole päivänselvää, mitkä korjaus- ja huoltoasiat ovat kuuluvat isännöitsijälle ja mitkä huoltoyhtiölle.

Yhdessä isännöitsijä ja huoltoyhtiö varmistavat, että VAV:n asunnoissa on turvallista ja helppoa asua.

Isännöitsijällä on kokonaisvastuu siitä, että asuminen on vaivatonta ja paikat ovat kunnossa. Isännöitsijän toimenkuva on laaja, hän on mukana kiinteistön huoltotoimien ja korjausten tilaamisessa sekä teettämisessä huollon, urakoitsijoiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Lisäksi hän valvoo, että sovitusta tasosta pidetään kiinni.

Isännöitsijä huolehtii myös kiinteistön kehittämisestä ja kunnosta pitkällä tähtäimellä yhdessä kunnossapitoyksikön kanssa ja vastaa korjausten suunnittelusta ja toteuttamisesta.

Huoltoyhtiö vastaa talon kunnossapidosta ja asuntojen vikailmoituksista käytännössä. Huoltoyhtiö huolehtii muun muassa nurmikon leikkauksesta, lumitöistä ja hiekoituksesta sekä siitä, että jätekatokset pysyvät siisteinä ja pihan ja porraskäytävien valot palavat. Siivousliike huolehtii puolestaan siisteydestä yleisissä tiloissa, kuten porraskäytävässä ja saunassa.

Keneen otan yhteyttä?

  1. Viat ja muut huoltotarpeet

Huoltotoimenpiteet, kuten vuotavat hanat ja patterien ilmaaminen, kuuluvat huoltoyhtiölle. Jos huoltomies ei pysty korjaamaan vikaa, hän ohjaa asian oikealle erikoisurakoitsijalle, kuten sähköliikkeelle. Erikoisemmissa tapauksissa huoltoyhtiö on yhteydessä myös isännöitsijään.

Voit olla yhteydessä isännöitsijään, jos asia ei etene vikailmoituksesta huolimatta. Isännöitsijä selvittää tilanteen ja jouduttaa tarvittaessa huoltoyhtiön toimintaa.

  1. Järjestyshäiriöt

Ilmoita järjestyshäiriöstä tekemällä isännöitsijälle vapaamuotoinen kirjallinen valitus. Ilmoituksen tulee sisältää tiedot häiriöistä ja niiden ajankohdasta. Pyydä myös muita häiriöitä kokeneita naapureita allekirjoittamaan ilmoitus – näin ilmoitus on tehokkaampi. Tarvittaessa isännöitsijä jatkaa asian käsittelyä häiriön aiheuttajan kanssa.

  1. Oven avaaminen

Jos avain on unohtunut tai kadonnut, sovi oven avauksesta huoltoyhtiön kanssa. Huolto avaa oven ainoastaan huoneistossa kirjoilla oleville asukkaille. Tee ilmoitus huoltoyhtiöön aina, kun asunnossasi asuvien henkilöiden määrä vähenee tai kasvaa. Asukkaalta peritään ovenavausmaksu.

  1. Saunavuorot ja autopaikat

Voit tiedustella ja varata vapaita saunavuoroja ja autopaikkoja huoltoyhtiöstä.

  1. Asukastoiminta

Isännöitsijän tehtävä on pitää yllä asukastoimintaa, ja hän toimii linkkinä asukastoimikunnan ja VAV:n välillä. Kevään aikana, tammi–maaliskuussa VAV:n kiinteistöissä pidetään asukaskokoukset, jossa valitaan uusi asiakastoimikunta. Jos sinulla on kysyttävää asukastoiminnasta, ota yhteyttä talosi isännöitsijään.

Näppärästi netissä

OmaVAV-palvelu on kätevin tapa olla yhteydessä sekä isännöitsijään että huoltoon. Palvelussa voit asioida silloin, kun sinulle parhaiten sopii ajasta tai paikasta riippumatta. Vastauksen saat seuraavien päivien aikana.

OmaVAV:ssa ilmoituksesi kirjautuu järjestelmään ja pystyt myös seuraamaan sen tilaa.

Vikailmoitusta tehdessäsi valitse, koskeeko vika asuntoa, talon yleisiä tiloja vai piha-aluetta ja kuvaile vikaa. Lopuksi sinua pyydetään kertomaan, onko asunnossasi kotieläimiä ja voiko huolto tulla sisään yleisavaimella.

Kiireellisissä tapauksissa, esimerkiksi vesivahingon uhatessa, soita huoltoyhtiöösi viipymättä. Huoltoyhtiö päivystää vuorokauden ympäri.

Oman isännöitsijäsi ja huoltoyhtiösi tiedot löydät OmaVAV-palvelusta ja talosi ilmoitustaululta. Epäselvissä tilanteissa voit aina olla yhteydessä isännöitsijään.

Palveluun pääset kirjautumalla osoitteeseen oma.vav.fi.

Voit lukea tämän artikkelin myös viimeisimmästä VAVILA-lehdestä TÄSTÄ.

Lähde: VAV:n isännöintipäällikkö Jukka Tervo

Teksti: Susanna Rapp