OmaVAV

OmaVAV-palvelu on tarkoitettu VAV:n vuokralaisille. Palvelun kautta vuokralainen voi seurata omia vuokranmaksutietojaan, ottaa yhteyttä VAV:hen tai tehdä tarvittaessa vikailmoituksen. OmaVAV:n tarkoituksena on koota tärkeät tiedot yhteen paikkaan ja helpottaa asiointia. Palveluun pääset menemällä osoitteeseen oma.vav.fi tai klikkaamalla alla olevaa ikonia.

OmaVAVissa voit tarkastella luottamuksellisia asiakastietoja, joten sinun pitää ensimmäisellä käyttökerralla tunnistautua verkkopankkitunnisteella. Tämän jälkeen saat omat tunnukset, joilla kirjautua sisään jatkossa. Tarkemmat ohjeet rekisteröitymiseen voi lukea tästä. Palveluun voi kirjautua ainoastaan vuokrasopimuksen tehnyt asukas, ei vain kirjoilla asunnossa oleva henkilö.

Oma talous

Palvelun Oma talous -osiossa pääset katsomaan maksutietojasi ja tulostamaan laskun. Kohdassa Maksutiedot näet, onko vuokrat maksettu kokonaan vai onko asunnosta mahdollisesti vuokrarästejä tai ylimääräisiä maksuja. Suoritukset-kohdassa voit tarkastella saapuneita maksusuorituksia. Jos sinulla on maksamatta muita kuin vuokraan liittyviä maksuja (esimerkiksi korjauskuluja), ne näkyvät kohdassa Erillislaskut.

Vikailmoitukset

OmaVAV:n Ilmoitukset-osion kautta voit tehdä vikailmoituksen asunnostasi tai asuintalostasi suoraan huoltoyhtiölle. Lähettäminen tapahtuu klikkaamalla painiketta Uusi ilmoitus. Näin avautuu ponnahdusikkuna, jossa voit valita, koskeeko vika asuntoa, talon yleisiä tiloja vai piha aluetta. Tämän jälkeen sinun tulee kirjoittaa kuvaus viasta, ja halutessasi voit lisätä liitetiedostoksi esimerkiksi valokuvan vioittuneesta paikasta. Lopuksi sinua pyydetään kertomaan, onko asunnossasi kotieläimiä ja voiko huolto tulla sisään yleisavaimella.

Ilmoituksen lähetettyäsi voit seurata, milloin viesti on vastaanotettu ja milloin huoltoyhtiö kuittaa vian korjatuksi.

Viestit ja yhteystiedot

OmaVAV:n Viestit-osiossa sinun on mahdollista lähettää viestejä suoraan VAV:lle. Lähettäminen tapahtuu klikkaamalla painiketta Uusi viesti, minkä jälkeen valitaan viestin aihe ja kirjoitetaan itse viesti. Voit liittää viestiin myös liitetiedoston. Kun viesti on lähetetty, se ohjautuu valitun aiheen perusteella suoraan oikealle taholle.

Henkilökohtaisten viestinnän lisäksi OmaVAV:n Tiedotteet-osiossa voit lukea koko taloa koskevia tiedotteita, joita esimerkiksi isännöitsijä on lähettänyt. Osiosta Yhteystiedot löytyvät talon isännöitsijän ja huoltoyhtiön yhteystiedot.

Usein kysyttyä

Alla on vastauksia yleisimpiin OmaVAV:n käyttöä koskeviin kysymyksiin

Rekisteröityminen ei meinaa onnistua. Mitä voin tehdä?
Tarkemmat ohjeet rekisteröitymiseen löydät tästä. Seuraamalla niitä vaihe vaiheelta rekisteröitymisen pitäisi onnistua.

Sain sähköpostiviestin, jossa pyydetään rekisteröitymään OmaVAV-palveluun. En ole edes VAV:n vuokralainen. Pitääkö minun tehdä jotain?
Jos sait kyseisen viestin, on sähköpostiosoitteesi tallennettu jonkun asiakkaamme yhteystietoihin. Ilmoita asiasta osoitteeseen vuokravalvonta@vav.fi, niin tarkistamme tiedot ja poistamme sähköpostiosoitteesi rekisteristämme.

Sain sähköpostiviestin, jossa pyydetään avaamaan linkki ja pankkitunnuksiakin tarvitaan. Onko tämä varmasti turvallista?
OmaVAV-palvelu toimii salatussa yhteydessä, jota on turvallista käyttää. Rekisteröityminen vaatii tunnistautumisen pankkitunnuksilla, jotta henkilöllisyytesi voidaan varmistaa. Samassa yhteydessä luot itsellesi käyttäjätunnuksen ja salasanan, jotka jäävät ainoastaan sinun tietoosi.

Unohdin salasanani. Miten voin saada uuden?
Kirjautumisruudun alareunassa on painike ”Salasana unohtunut?”. Klikkaa sitä ja seuraa ohjeita. Saat sähköpostiisi linkin salasanan vaihtoa varten.

Palvelu väittää salasanani olevan väärä, eikä ”Salasana unohtunut” -linkki toimi. Missä vika?
Tarkista, että yrität kirjautumista sillä käyttäjätunnuksella, jolla alun perin rekisteröidyit palveluun. ”Salasana unohtunut” -toiminto lähettää linkin salasanan vaihtoa varten siihen sähköpostiosoitteeseen, jolla olet rekisteröitynyt palveluun.

Mitä palvelussa näkyvä saldo tarkoittaa?
Jos summan edessä on miinus-merkki, saldo kertoo maksamatta olevan summan. Jos miinus-merkkiä ei ole, saldo tarkoittaa, että olet maksanut ylimääräistä, joka siirtyy automaattisesti seuraavalle kuukaudelle. Halutessasi voit vähentää sen seuraavan maksusi yhteydessä.