OmaVAV on asukkaiden oma palvelukanava

Mietityttääkö taloyhtiön huoneistojen kokonaismäärä tai kenties oman vuokrasopimuksen tiedot? Vuokralaisen kannattaa etsiä tietoa ja hoitaa asuntoon liittyvät asiansa kätevästi OmaVAV-palvelussa.

Vuodesta 2018 lähtien VAV:n vuokralaiset ovat voineet hoitaa asiansa sähköisesti OmaVAV-palvelussa. Palveluun kirjaudutaan ensimmäisellä kerralla vahvaa tunnistautumista käyttäen pankkitunnuksilla.

”Toivomme, että asukkaat käyttäisivät palvelua vielä aiempaa enemmän. Samoin kuin joskus muinoin piti asioida paikan päällä verotoimistossa, nykyään veroasiointi hoituu OmaVero-palvelussa”, toteaa VAV:n kehityspäällikkö Antti Tikkanen.

Hänen mukaansa OmaVAV-palvelun käyttö ei ole sen kummempaa kuin muiden nykyisten sähköisten palveluiden käyttö, kuten OmaKannan.

OmaVAV-palvelu on mahdollista saada myös osittain englanninkielisenä.

”Meillä on asiakaspalvelussa monta erilaista kanavaa, mitä kautta meidät tavoittaa ympäri vuorokauden. Ihmisten elämäntilanteet ovat erilaisia, ja perinteinen virka-ajattelu asiakaspalvelussa ei enää toimi”, Tikkanen kertoo.

Kaikki tieto samassa paikassa

OmaVAV-palvelu on tarkoitettu kaikille VAV:n vuokralaisille.

Palvelussa voi esimerkiksi tutustua talon tietoihin, antaa isännöitsijälle palautetta, tehdä vikailmoituksen, lukea vuokrasopimuksen, selailla omia vuokranmaksutietojaan, varata saunavuoron, tarkistaa kiinteistön luottamushenkilön nimen tai tutustua pelastussuunnitelmaan.

Siellä voi myös tutkia kiinteistön sähkön, veden ja lämmityksen kulutustietoja. Jos huolto on vaikka unohtanut tyhjentää ulkoroskikset, asiasta voi jättää vikailmoituksen.

”Ei tule kyllä mieleen oikein mitään, mitä vuokralainen ei voisi hoitaa asumisaikanaan OmaVAV:ssa. Kasvokkain tapaamisia ei tarvitse järjestää, kun vuokrasopimuskin allekirjoitetaan sähköisesti. Ainoastaan asunnon avain täytyy käydä fyysisesti hakemassa”, Tikkanen pohtii.

Kannattaa huomioida, että valtakirjat löytyvät VAV:n nettisivuilta eivätkä OmaVAV:sta. Jos vuokralainen ei esimerkiksi pääse itse hakemaan tai palauttamaan asunnon avaimia, hän voi valtuuttaa jonkun toisen tekemään sen.

“Lisäksi asunnon vaihtaminen asumisaikana kuuluu sellaisiin tehtäviin, joita ei voi tällä hetkellä hoitaa OmaVAVin kautta. Järjestämme myös lakisääteiset asukaskokoukset vuosittain perinteisellä menetelmällä, tapaamalla asukkaamme fyysisesti”, Tikkanen täsmentää.

Nopeasti apua

Kaipaamansa tiedon hakeminen itse OmaVAV-palvelusta on nopeampaa kuin odotella vastausta viestiin asiakaspalvelusta. OmaVAV toimii näppärästi läppärin lisäksi älypuhelimella tai tabletilla.

”Palvelussa voi vaikka selvittää, mitkä olivat viimeiset VAV:n lähettämät asukastiedotteet tai mikä on oman kotitalon valmistumisvuosi. Tällaista perustason tietoa ollaan tulevaisuudessa tuomassa yhä enemmän OmaVAV:iin.”

Jos ei löydä etsimäänsä tietoa OmaVAV:sta, sivustolla voi lähettää viestin asiakaspalveluun.

”Kuitenkin kiireelliset huolto- ja palvelupyynnöt, kuten vesivahingot, tulee hoitaa soittamalla asiakaspalveluumme.”

Puhelinpalvelu on auki ympäri vuorokauden.

Tutustu OmaVAV-palveluun!

Teksti: Elisa Helenius