Vuokra

Saat vuokranmaksuerittelyn ja laskutiedot eli vuokralaskun aina vuodeksi kerrallaan. Vuokralaskussa on koko vuoden maksutiedot, eikä erillisiä laskuja lähetetä joka kuukausi.

Voit tarkistaa vuokranmaksutilanteesi, maksuhistoriasi ja laskutietosi OmaVAV-palvelussa. Jos sinulla on kysyttävää, voit myös lähettää OmaVAV-palvelusta viestin vuokravalvontaan tai asumisneuvontaan. Voit olla kaikissa vuokranmaksuasioissa yhteydessä myös puhelimella 010 235 1450 ma-to klo 10–13.

Vuokran määrä tarkistetaan vuosittain. Mahdollisesta korotuksesta ilmoitetaan vähintään kaksi kuukautta ennen uuden vuokran voimaantuloa kirjallisesti. Saat silloin myös uuden vuokralaskun.

Eräpäivä

Vuokra pitää maksaa kuukauden 2. päivään mennessä. Eräpäivää ei voi siirtää. Käytä aina laskulla olevaa viitenumeroa, jotta maksu kohdistuu oikein.

E-lasku

E-lasku on kätevä tapa hoitaa vuokran maksaminen. Voit tilata vuokralaskun e-laskuna suoraan verkkopankkiin. Ota e-lasku käyttöön kirjautumalla verkkopankkiisi ja valitsemalla laskuttajaksi vuokralaskussasi näkyvä yhtiö ja y-tunnus. Jos tarvitset apua e-laskun käyttöönotossa, ole yhteydessä omaan pankkiisi.

Vesimaksu

Henkilömäärään perustuva vesimaksu

Suurimmassa osassa VAV:n vuokra-asunnoissa vesimaksu määräytyy asunnossa asuvien henkilöiden lukumäärän mukaan. Vesimaksun määrä näkyy vuokralaskusta.

Jos asukkaita muuttaa asuntoon tai muuttaa pois, ilmoita asiasta VAV:n asiakaspalveluun ja väestörekisteriin. Vain vuokrasopimuksen allekirjoittaja voi päivittää tiedot. Tarkistamme asukastiedot vuosittain. Jos ilmoitettu asukasmäärä ei vastaa todellisuutta, puuttuvat vesimaksut lisätään laskuusi.

Vesimaksu kulutuksen mukaan

Jos vesimaksu perustuu kulutukseen, saat erillisen vesilaskun kuukausittain. Suosittelemme e-laskun tilaamista, jolloin lasku tulee suoraan verkkopankkiisi.

Autopaikka- tai saunamaksu

Voit kysyä vapaata autopaikkaa tai saunavuoroa VAV:n asiakaspalvelusta. Voit laittaa viestin OmaVAV-palvelun kautta. Autopaikka ja saunavuoro maksetaan vuokran kanssa yhtä aikaa. Veloitukset alkavat seuraavan kuukauden alusta, kun olet varannut paikan tai vuoron. Vuokravalvonta lähettää sinulle uuden vuokralaskun sähköpostilla.

Jos sinulla on käytössäsi e-lasku, uusi veloitus näkyy siinä automaattisesti.

Vaikeuksia maksaa vuokra?

Elämässä voi sattua kaikenlaista. Jos vuokran maksaminen viivästyy, ota yhteyttä VAV:n vuokravalvontaan mahdollisimman pian. Näin voimme yhdessä etsiä ratkaisun ennen kuin maksuvaikeudet pahenevat. Voit olla vuokravalvontaan yhteydessä OmaVAV-palvelun kautta tai puhelimitse 010 235 1450 ma-to klo 10–13.

Alle kahden viikon myöhästymisistä ei tarvitse ilmoittaa, mutta siitä aiheutuu kuluja. Perimme myöhästyneestä vuokran maksusta korkolain mukaista viivästyskorkoa.

Jos maksu on myöhässä yli kaksi viikkoa, lähetämme maksukehotuksen. Tästä aiheutuu viivästyskoron lisäksi myös viiden (5) euron perintämaksu.

Jos sinulle kertyy vuokrarästejä, voi VAV vuokranantajana pyytää Kelaa maksamaan asumisen tuet suoraan VAV:lle. Vuokravelka voi pahimmillaan johtaa vuokrasopimuksen purkamiseen ja häätöön. Häädöstä aiheutuu vuokralaiselle aina kuluja.

Asumisneuvojamme voivat myös auttaa löytämään ratkaisuja asumisen ja vuokranmaksun haasteisiin.

Asumisen tuet

Jos sinulla on taloudellisia vaikeuksia, voit selvittää oikeutesi Kelan asumistukeen tai toimeentulotukeen. Suosittelemme, että tuki maksetaan suoraan VAV:lle. Kela saa tarvittavat tiedot vuokrasopimuksesta ja maksutiedoista suoraan VAV:n järjestelmästä.

Kelan asumistukilaskuri

Kelan toimeentulotukilaskuri

Voit myös tarvittaessa olla yhteydessä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen sosiaalineuvontaan.

Ajankohtaista