Mitä eroa on asiakaspalvelulla, isännöitsijällä ja huoltoyhtiöllä?

Oletko VAV:n asukkaana epävarma siitä, miten toimia eri ongelmatilanteissa tai mistä hankkia lisätietoa? Hyvä muistisääntö on, että ensimmäinen kontakti on aina asiakaspalvelu.

VAV on keskittänyt kaikki yhteydenotot yhteen paikkaan, asiakaspalveluun. Se palvelee 24/7.

Asiakaspalvelussa on eri asiointilinjoja riippuen siitä, onko kyseessä esimerkiksi huoltopyyntö, vuokrasopimukseen liittyviä huolia tai kenties saunavuoron varaus. Suurin osa asioista pystytään ratkomaan asiakaspalvelussa, ja siellä voidaan neuvoa sinua eteenpäin ilman, että asia vaatii yhteydenottoa isännöitsijän kanssa.

Paras yhteydenottotapa on viesti

Kaikista kätevin tapa ottaa yhteyttä asiakaspalveluun on verkossa OmaVAV-palvelun kautta. Silloin et joudu jonottamaan mahdollisesti ruuhkaisella puhelinlinjalla.

OmaVAV-palvelussa on myös se hyvä puoli, että kaikki viestit jäävät sinne talteen. Voit tarkistaa vanhoista viesteistä, mitä asiakaspalvelusta vastattiinkaan. OmaVAV:sta näet esimerkiksi vuokranmaksutietosi ja kiinteistön tiedotteet, joten sinun ei aina edes tarvitse ottaa yhteyttä asiakaspalveluun.

Viestisi säilyvät myös WhatsApp-palvelussa, mikä on erityisen kätevä yhteydenottotapa älypuhelimella. WhatsApp palvelee ma-pe 9−22 ja la-su 10−22.

Kannattaa muistaa, että maanantaiaamupäivät ovat todella kiireisiä puhelinpalvelussa. Jos oma asia ei ole akuutti, kannattaa mieluummin laittaa viestiä. Suurimpaan osaan viesteistä saat vastauksen saman päivän aikana.

Isännöitsijä vastaa kiinteistöstä

 Isännöitsijät vastaavat kiinteistöistään kokonaisuudessaan, niiden kunnosta ja asumisrauhasta. He tekevät huoneistotarkastuksia, hoitavat yleistä hallintoa, valvovat sekä koordinoivat VAV:n yhteistyökumppaneiden toimintaa. He vastaavat myös asukastoiminnan toteuttamisesta.

Moninaisesta työnkuvan takia et voi ottaa yhteyttä suoraan isännöitsijään. Jos toivot esimerkiksi asuntoosi laminaattilattioita, laita viestiä asiakaspalveluun, niin sieltä kysymyksesi ohjataan isännöitsijälle. Isännöitsijä käy tarkastamassa nykyisen lattian ja tekee päätöksen asiasta.

Huoltoyhtiö hoitaa kalusteet ja kadonneet avaimet

Kun hommaan tarvitaan ruuvimeisseliä tai jakoavainta, huoltoyhtiö saapuu kiinteistölle. Huoltoyhtiö auttaa, kun esimerkiksi huoneiston kalusteissa on jotain vikaa, kuten irronneita saranoita. Jos avaimesi ovat unohtuneet sisälle asuntoon, huoltoyhtiö tulee avaamaan sinulle oven.

Huoltoyhtiöt työskentelevät vuorokauden ympäri ja kaikkina viikonpäivinä, mutta ilta- ja yöaikaan hoidetaan vain kiireellisiä huoltotehtävät ja huoltopäivystykset.

Kun tarvitset yhteydenottoa huoltoyhtiöön, kiireettömät huoltopyynnöt on kätevintä tehdä OmaVAV-palvelun kautta, mutta yhteydenotto onnistuu myös muita kanavia pitkin. Kiireelliset huolto- tai palvelupyynnöt tulee tehdä aina soittamalla asiakaspalvelunumeroomme.

Teksti: Elisa Helenius