Toimiiko netti ja puhelin sähkökatkon aikana?

Jos sähköpula toteutuu, häiriöt sähkön jakelussa heijastuvat myös viestintäverkkojen toimintaan. Mobiiliverkon peruspalvelut, puhelut ja tekstiviestit, toimivat normaalisti kahden tunnin sähkökatkon aikana, mutta nettiin pääsee vain hyvin rajatusti.

VAV:n asukkaiden käytössä vuokraan sisältyvä DNA Netti. Talonetti on kiinteä nettiyhteys, jonka perusnopeus (25M) ei maksa asukkaillemme erikseen mitään.

Sähköpula voi pahimmillaan johtaa tänä talvena suunniteltuihin sähkökatkoihin. Viestintäverkot vaativat toimiakseen sähköä, joten toteutuessaan häiriöt sähkön jakelussa heijastuvat myös niihin. Suunnitellun sähkökatkon aikana puhelimella voi soittaa ja lähettää tekstiviestejä normaalisti, mutta nettiin pääsee vain hyvin rajoitetusti.

Sähkökatkon aikana kiinteään nettiyhteyteen saattaa tulla katkos sähkökatkon alueella. Sähkökatkon vaikutukset voivat ulottua myös katkosalueen viereisille alueille. Myös mobiiliverkossa nettiyhteyden (esim. 4G, 5G) alueellinen palvelutaso voi heikentyä huomattavasti tai katketa sähkökatkon aikana.

Suunnitellut sähkökatkot ovat maksimissaan kaksituntisia ja sähkönjakelun palautuessa myös nettiyhteys palaa toimintaan.

Toimi näin ennen sähkökatkoa:

  1. Seuraa viranomaisten ja sähköyhtiöiden tiedotusta sähkötilanteesta.
  2. Pidä puhelin ja varavirtalähde ladattuina. Jos sinulla ei vielä ole varavirtalähdettä, sellainen kannattaa hankkia.
  3. Jos tarvitset kannettavaa tietokonetta ja tablettia sähkökatkon aikana, pidä myös ne ladattuina. Jos tarvitset tiedostoja, jotka on tallennettu pilvipalveluun tai verkkolevylle, tallenna ne etukäteen koneelle.
  4. Jos sähkökatko on tiedossa, voit ottaa herkät tietotekniset laitteet (esim. WiFi-modeemin) virtajohdon irti pistorasiasta varmuuden vuoksi ennen katkosta.

Toimi näin sähkökatkon aikana ja jälkeen:

  1. Ensimmäisenä on syytä selvittää, mitä oma sähköyhtiö on mahdollisesti tiedottanut asiasta.
  2. Kun sähkökatko on ohi, kannattaa varmistaa laitteiden virransaanti ja tarvittaessa käynnistää ne uudelleen.
  3. Laitteiden palautuminen sähkökatkoksista voi kestää hetken. Laite- ja yhteyskohtainen palautumisaika riippuu häiriön laajuudesta. Mahdollisessa ongelmatilanteessa esimerkiksi WiFi-modeemin kanssa kannattaa kokeilla uudelleenkäynnistystä mallikohtaisten ohjeiden mukaisesti.
  4. Taloyhtiönettiä käyttävien VAV:n asiakkaiden ei lähtökohtaisesti tarvitse olla sähkökatkon vuoksi yhteydessä DNA:n asiakaspalveluun. Toimintamuutokset havaitaan DNA:lla automaattisesti ja tarvittaviin palautustoimiin ryhdytään ilman erillistä yhteydenottoa. Sähkökatkot saattavat aiheuttaa myös ruuhkaa DNA:n asiakaspalveluun.

Lisätietoja sähkökatkojen vaikutuksista viestintäverkkoihin DNA:n verkkosivuilla

VAV:n asukas, näillä ohjeilla saat DNA Netin käyttöösi (pdf)